Bekijk
Laan van Ouderzorg 2-8 | 2352 HT | Leiderdorp T: 071-5410171 | E: info@ahsanthorst.nl
Laatste nieuws
Meer blogsVoedingscentrum openbaart verborgen boodschappen
Geplaatst op 14 April 2017 om 13:51 door Jeroen Smit
70 keer gelezen
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum een maand lang boodschappenlijstjes in de spotlights. Consumenten kunnen hun eigen lijstje insturen, of dat van iemand anders. Een selectie van deze briefjes wordt op geheel eigen wijze geanalyseerd door lijstjes-expert Tefke van Dijk (bekend van Volkskrant Magazine) en kennisexpert Corné van Dooren (Voedingscentrum). Een boodschappenlijstje maken is een goede manier om voedselverspilling te voorkomen.
“De meeste Nederlanders vinden het zonde om eten en drinken weg te gooien”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Door een boodschappenlijstje te maken kun je jaarlijks zo’n 4 kilo voedsel van de afvalbak redden. Dat is mooi meegenomen voor het milieu én je portemonnee.
Wat houdt de actie in?
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum het boodschappenlijstje centraal. Mensen kunnen van 10 t/m 23 april een boodschappenlijstje insturen. “Het mag het lijstje zijn van jezelf, van iemand die je kent, of van een onbekende. Bijvoorbeeld als je een lijstje in je winkelwagen vindt. Van alle inzendingen worden er 8 geselecteerd, deze komen inclusief analyse op de website te staan”, aldus Van Dooren.
Verborgen boodschappen-analyse
De lijstjes worden onder de loep genomen door schrijfster Tefke van Dijk. Ze heeft al bijna 5 jaar een eigen boodschappenbriefjesrubriek in Volkskrant Magazine. “Aan het handschrift zie je met wat voor persoon je te maken hebt”, vertelt Van Dijk. “Je ziet al snel of het is geschreven door een chaoot, een routeplanner, een indeler of juist door een afvinker. Een lijstje bevat heel wat verborgen boodschappen. Deze leg ik in mijn analyses bloot.
Papieren boodschappenlijstje favoriet
Het maken van een boodschappenlijstje is populair. 55 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Bijna 90 procent geeft de voorkeur aan een papieren briefje. Met name jongeren maken ook regelmatig een lijstje in hun mobiele telefoon. “Hoe je je boodschappen noteert, maakt niet uit. Maar dat een lijstje kan helpen staat vast. Als je je aan je lijstje houdt, koop je precies wat je nodig hebt en laat je je minder snel verleiden tot impulsaankopen. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de week onnodig eten weggooit”, aldus Van Dooren.
Boodschappenlijstje insturen
Consumenten die een boodschappenlijstje willen laten analyseren, kunnen een afbeelding van het boodschappenlijstje mailen naar actie@voedingscentrum.nl, delen op social media via #verborgenboodschap, of gratis per post opsturen naar het Voedingscentrum: ‘Actie verborgen boodschap’, antwoordnummer 352, 2508 VD Den Haag. Een selectie van de lijstjes wordt gepubliceerd op www.voedingscentrum.nl/verborgenboodschap op Facebook, Twitter en Instagram.
“De meeste Nederlanders vinden het zonde om eten en drinken weg te gooien”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Door een boodschappenlijstje te maken kun je jaarlijks zo’n 4 kilo voedsel van de afvalbak redden. Dat is mooi meegenomen voor het milieu én je portemonnee.
Wat houdt de actie in?
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum het boodschappenlijstje centraal. Mensen kunnen van 10 t/m 23 april een boodschappenlijstje insturen. “Het mag het lijstje zijn van jezelf, van iemand die je kent, of van een onbekende. Bijvoorbeeld als je een lijstje in je winkelwagen vindt. Van alle inzendingen worden er 8 geselecteerd, deze komen inclusief analyse op de website te staan”, aldus Van Dooren.
Verborgen boodschappen-analyse
De lijstjes worden onder de loep genomen door schrijfster Tefke van Dijk. Ze heeft al bijna 5 jaar een eigen boodschappenbriefjesrubriek in Volkskrant Magazine. “Aan het handschrift zie je met wat voor persoon je te maken hebt”, vertelt Van Dijk. “Je ziet al snel of het is geschreven door een chaoot, een routeplanner, een indeler of juist door een afvinker. Een lijstje bevat heel wat verborgen boodschappen. Deze leg ik in mijn analyses bloot.
Papieren boodschappenlijstje favoriet
Het maken van een boodschappenlijstje is populair. 55 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Bijna 90 procent geeft de voorkeur aan een papieren briefje. Met name jongeren maken ook regelmatig een lijstje in hun mobiele telefoon. “Hoe je je boodschappen noteert, maakt niet uit. Maar dat een lijstje kan helpen staat vast. Als je je aan je lijstje houdt, koop je precies wat je nodig hebt en laat je je minder snel verleiden tot impulsaankopen. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de week onnodig eten weggooit”, aldus Van Dooren.
Boodschappenlijstje insturen
Consumenten die een boodschappenlijstje willen laten analyseren, kunnen een afbeelding van het boodschappenlijstje mailen naar actie@voedingscentrum.nl, delen op social media via #verborgenboodschap, of gratis per post opsturen naar het Voedingscentrum: ‘Actie verborgen boodschap’, antwoordnummer 352, 2508 VD Den Haag. Een selectie van de lijstjes wordt gepubliceerd op www.voedingscentrum.nl/verborgenboodschap op Facebook, Twitter en Instagram.
Reageren
Andere blog berichten
- Bidfood en Albert Heijn gaan samen klein- en grootschalige zorg bedienen20 September 2017 om 17:24
- Albert Heijn komt met Allerhande chatbot via Facebook Messenger 8 September 2017 om 16:57
- Albert Heijn vernieuwt visschap19 July 2017 om 16:54
- Albert Heijn viert 130 jaar supermarktinnovatie 7 July 2017 om 15:26
- Albert Heijn introduceert nieuw assortiment exclusief voor zakelijke markt16 June 2017 om 16:10
- Consumenten kopen steeds meer voeding met duurzaamheidskeurmerk 9 June 2017 om 17:28
- Foodprijzen stijgen harder dan algemene inflatie 8 June 2017 om 11:26
- Forse groei omzet en vacatures in detailhandel 2 June 2017 om 13:17
- Minder voedselverspilling in Nederlandse huishoudens26 May 2017 om 17:59
- Kinderen stappen virtueel de ruimte in met André Kuipers12 May 2017 om 14:52